Nem csak Talmácsinak épül a sávolyi MotoGP-pálya


KELEMEN ZOLTÁN - HVG - 2008. július 31. 10:52

Jövő szeptemberben már gyorsasági motoros világbajnoki futamot rendeznek a Sávolyra tervezett pályán. A spanyol Sedesa 80 millió eurós, kormánytámogatást élvező beruházását csak a Balaton-törvény késleltetheti.

Téged meg a Fókusztól kerestek, hogy nyilatkozz a MotoGP-ről - évődtek egymással szombat délben a sávolyi presszóban az 1 órára meghirdetett falugyűlést váró helybéliek. Az 574 lelkes Somogy megyei falu életét egy néhány nappal korábbi bejelentés bolydította fel, amely szerint Sávolyon épül meg a Balatonring, amelyen 2009-től minimum öt éven keresztül gyorsasági motoros világbajnoki futamokat rendeznek. A teljes elkészülte után 110-120 ezer nézőt befogadó, 50 ezer ülőhellyel rendelkező 4650 méteres körpályát, kapcsolódó létesítményeivel együtt a Magyarországon a meghiúsult kormányzatinegyed-beruházás iránti érdeklődésével feltűnt spanyol Sedesa építi meg. Utóbbi korábban már bejelentette, hogy a faluban 500 millió eurós invesztícióval golfpályát, hét szállodát, valamint több mint ezer üdülő- és lakóépületet is magában foglaló turisztikai központot épít (HVG, 2008. június 28.). Mindezek előtt pedig a Sedesa megkezdi a falu szennyvízrendszerének kiépítését.

A sávolyi ring megépítését múlt szerdán jelentette be Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. A pálya üzemeltetését a Balatonring Zrt. végzi majd, amely 30 százalékban az állami Magyar Turizmus Zrt. (MT), 70 százalékban pedig a spanyol Worldwide Circuit Management S.L. (WCM) tulajdonában áll (HVG, 2008. július 26.). A WCM-nek van már referenciája MotoGP-futamok rendezésében, illetve pályaüzemeltetésben is, de a projektet egyelőre nem ismertetett mértékben támogató magyar kormánynál nyilván az is jól hangzott, hogy elnöke az a Jorge Martínez Salvadores, aki az Aspar csapat vezetőjeként a világbajnok Talmácsi Gábort is foglalkoztatja. Az MT alapított egy 100 százalékban saját tulajdonú leányvállalatot is Hun-Ring Kft. néven, amely a magyarországi MotoGP-futamok rendezésére vonatkozó licencjogokat szerezte meg. Ezért, valamint a szervezésért és a világméretű országmarketingért a Hun-Ring 5 millió eurót fizet, ami évente 5 százalékkal emelkedik - mondta el a HVG-nek Róna Iván, az MT vezérigazgatója. Öt év után a pálya tulajdonjoga is erre a cégre száll majd. Az 50 százalékos munkanélküliséggel birkózó álmos falu hamar átalakul: a ring és az egyéb turisztikai fejlesztések nyolcszáz munkahelyet teremtenek.

A kormányzat által forszírozott magyar MotoGP-futam megrendezésének ötletét Talmácsi Gábor tavalyi bravúros szereplése, illetve az azt övező magyar szurkolói érdeklődés ihlette. Az elmúlt szezonban a 125 köbcentis kategóriában világbajnoki címet szerző Talmácsiért Brnóban 40 ezer magyar drukker szorított, de az is feltűnhetett a MotoGP jogait birtokló spanyol Dorna Sports embereinek, hogy a spanyol, a holland és a török nagydíjon is sok magyar szurkolt a helyszínen. "Konkrét tervvel álltunk elő, ami arról szólt, miért is lenne jó nekik egy magyar MotoGP-futam" - emlékezett a HVG-nek Ujhelyi István, akkori területfejlesztési államtitkár a Dorna vezetőivel a tavaly augusztusi brnói versenyen folytatott első tárgyalására. Ebben szerepelt egy, a valenciaihoz hasonló "bajnokok bölcsője" elnevezésű motorosiskola, amelybe nemcsak magyar, hanem a környékbeli országok legtehetségesebb ifjú motorosait is beiskoláznák. "Ha egy Talmácsihoz hasonló szlovák vagy lengyel motoros versenyez a sorozatban, onnan is tízezrek jönnek majd a versenyre" - mondja az exállamtitkár. A helyszínt a Sedesa szemelte ki, s a választásban nyilván nagy szerepe volt az M7-es autópálya és a sármelléki reptér közelségének is.

Szezonnyújtás és zöld határ

A kormányzati szándék világos: a pályával a Balaton és környékének turizmusát kívánja megdobni oly módon is, hogy a szezont mesterségesen megnyújtja. A sávolyi MotoGP-futamokat ugyanis a szerződés szerint nem főszezonban rendezik. "Csupán a háromnapos verseny folyományaként mintegy 200 ezer többlet-vendégéjszakával számolunk" - mondta a HVG-nek Róna. Ez a tavalyi 4,59 millió balatoni vendégéjszakához képest sem csekélység, de az MT úgy számol, hogy a kétszáz tévétársaság által 300 millió háztartásba közvetített futam körítéseként levetítendő, a Balatont népszerűsítő filmek hatására a versenyen kívül is érkeznek új vendégek szép számmal. A magyarországi Forma-1-es futamok Róna szerint alapot adnak az optimizmusra: a versenyre látogatók kiadásai tavaly elérték a 15 milliárd forintot, az idén pedig várhatóan Robert Kubica jó szereplése a 2007-esnél 20 ezerrel több, azaz 50 ezer lengyel drukkert vonz majd a Hungaroringre.

Ellenvetés nem volt a szombati falugyűlésen, amelyen Bobek József polgármester ismertette a helyiekkel a terveket. Vagyis azok nyilvános részét, ugyanis az érdeklődő sávolyiaknak és a HVG-nek is azt mondta, hogy nem tudja, pontosan melyik területen épül meg a ring. Ha ez így van, a tájékozódáshoz elég lett volna körbenéznie a határban: a falugyűlés idején és utána is földmérők dolgoztak a leendő pálya területén, a 7-es út mellett. De azt is tudták a falubeliek, hogy a Sedesa hol vásároltatott földeket. A HVG által megkérdezett helyiek nem is lázongtak a föld aranykorona-értéktől független, hektáronkénti 2 millió forintos ára ellen, csupán név nélküli történeteket lehetett hallani arról, hogy néhányan még nem kapták meg a vételárat.

A földeket - miután a hatályos földtörvény szerint külföldiek és jogi személyek nem vásárolhatnak termőföldet - Kiss Béla, a szintén Sedesa-tulajdonú Sávolyi Termálcentrum Kft. ügyvezetője és fia vásárolta fel, afféle zsebszerződés formájában. A pályához és a kiszolgáló létesítményekhez 150 hektár szükséges, Kiss pedig a HVG-nek azt mondta, hogy közel 600 hektárt vásároltak meg. A spanyolok biztosra mentek: a helybéliek szerint tavaly nyáron kezdték felvásárolni a földeket - és nem csak a pályától elkülönülő területre tervezett termálközponthoz -, amikor még elvileg csak a puhatolózásnál tartott a magyar kormány és a Dorna. Az esetleg még el nem kelt, de a beruházásokhoz szükséges földek ára Bobek titkolózása ellenére nyilván már felment, mint ahogy élelmesek egyéb módon is megpróbálnak hasznot húzni a Balatonringből. A domainabc.hu híre szerint a balatonring.com és .hu címet idejében lefoglalták a spanyolok, de a balatonring.info-ra a bejelentés napján egy bizonyos Vincenzo Stanzione csapott le.

A Népszabadság tudósítása szerint az ünnepi bejelentésen a Sedesa szeptemberi munkakezdését vetítették előre, ami azért elég merésznek tűnik. A kérdéses területeket ugyanis a Balaton-törvényhez beadott, szocialista képviselők által jegyzett módosító indítványokkal sorolták át mezőgazdaságiból turisztikai fejlesztési, illetve gazdasági területté. Csakhogy a jogszabályt az államfő visszaküldte a T. Háznak, azaz a törvény nem lépett hatályba, s amíg ez nem történik meg, az engedélyezési eljárást sem lehet elkezdeni. Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke - a sávolyi területeket érintő módosító indítványok egyik aláírója - szerint az EU által nem támogatott, 2 ezer főnél alacsonyabb lélekszámú települések csatornahálózatának kiépítésével az államfői aggályok is elmúlnak. "Erre körülbelül 20-23 milliárd forintot kell előteremteni, ami meglesz" - mondta a HVG-nek.

Az eseményeknek ebben az esetben is fel kell gyorsulniuk. Rapid parlamenti ügymenet és azonnali kihirdetés esetén elképzelhető, hogy a jogszabály már szeptemberben hatályba lép, akkor azonban az engedélyezési eljárásoknak is zökkenőmentesnek kell lenniük, hogy időben és szabályosan kezdődhessen a tíz hónaposra tervezett pályaépítés. Nem éppen megnyugtató, hogy a beruházás környezetvédelmi hatásvizsgálathoz kötött, amit a környezetvédelmi hatóságnak kell jóváhagynia - ezek szerint szintén szélsebesen.

 


Levél a szerkesztőnek!